موج جدید مبارزه؛ وقتی بد حجابی هم توطئه دشمنان است



هفته گدشته روح الله حسینیان عضو کمسیون فرهنگی مجلس سخنانش را به روال همیشه به اتفافات پس از انتخابات اختصاص نداد . وی این بار مسئله ای دیگر را مورد نظر قرار داد و نظراتش را در خصوص شیوع بد حجابی پس از انتخابات سال گذشته اعلام کرد . حسینیان گفت که در گزارش وزارت اطلاعات، آمده است که به تمسخر کشیدن حجاب و انعکاس آن در رسانه‌های خارجی بعد از فتنه 88 گسترش یافته است اما نباید ما را از دقت به عوامل فرهنگی دور کند.  


این چندمین تذکری است که در سال جدید به بد حجابی از طریق گروه های مختلف داده می شود و گویا هر چه به سالروز 22 خرداد نزدیکتر می شویم این فشار ها بیشتر می شود .


برخی تحلیلگران بر این باور هستند که مبارزه با بد حجابی در آستانه خرداد ماه می تواند راهی باشد برای فشار بیشتر به معترضان خیابانی ، برخی دیگر نیز بر این باورند که از این را ه می خواهند اقکار عمومی جامعه را به سویی دیگر سوق دهند .


ما مخالف زیبایی نیستیم


فروردین ماه امام جمعه مشهد علم الهدی در سخنرانی اش به مسئله بد حجابی اشاره کرد و گفت : "اي كساني كه صدها مرد را در مسيري شهواني قرار مي دهيد شما در قيامت از يك جانور هم پست تر هستيد. ما اگر مي گوييم حجاب داشته باشيد به معناي مخالفت با هنر و زيبايي نيست. بلكه مي كوشيم تا هنر در خدمت ابتذال نباشد."


چند وقت خودداری کرده ایم


این نخستین اعتراض به بد حجابی در سال 1389 بود. پس از آن محمد تقی رهبر نماینده مجلس و رئیس فراکسیون روحانیت مجلس ضمن انتقادات تند از وضعیت حجاب در جامعه، مبارزه با بی حجابی را وظیفه دولت دانست و از گلایه برخی از علمای قم به احمدی نژاد به دلیل بی توجهی به این موضوع خبر داد.


وی که در جلسه انصار حزب الله سخن می گفت اعلام کرد : " گر ما اين چند وقت قدري خودداري مي کرديم، به خاطر اين بود که مي گفتيم فتنه گران خفه شوند و از اين فضا خارج شويم. الان روند بدحجابي به گونه اي شده که تبديل به بي حجابي کامل شده است."


به سفارش آقا بوده است


او در همین جلسه به طرح عفاف و حجاب هم اشاره کرد و گفت : " عفاف و حجاب قانون شد؛ در دوره مجلس هفتم طرح ترويج فرهنگ عفاف و حجاب تصويب شد و براي کليه ادارات و سازمان ها هم فرستاده شد.


ما مي خواهيم اين طرح را از انزوا خارج کنيم؛ چرا که اين طرح تدوين شده و براي 10-15 نهاد ارسال شده است و خيلي روي آن کار شده است و به سفارش خود آقا هم بود و دولت هم موظف است عمل کند."


از راه قانونی برخورد کنید


تریبون نماز جمعه در اختیار مبارزه با بد حجابی قرار گرفت. امام جمعه قم برخورد قاطعانه با بدحجابي در جامعه را ضروري دانست و گفت: "بايد كساني كه نسبت به آلودگي فرهنگي اصرار و لجاجت دارند از راه قانوني برخورد شود."


وی تصریح کرد متاسفانه ما شاهد هستيم كه وضعيت حجاب و آرايش برخي از زنان نامناسب است و اين مسئله يكي از مشكلات امروز جامعه ما به شمار مي‌رود.


وي با اشاره به اينكه اكثر مردم به معناي واقعي باحيا بوده و اين مسائل را رعايت مي‌كنند، يادآور شد:" در برخي شهرها متاسفانه مشاهده مي‌شود كه عده معدودي از سر ناآگاهي مسئله حجاب را به درستي رعايت نمي‌كنند."


بی حجابی و زلزله


صدیقی، امام جمعه تهران ، در نماز جمعه، بدحجابی زنان و وقوع بلا و زلزله را به یکدیگر ارتباط داد. او گفت: "بی حجابی های بانوان، موجب لرزش دل جوانان و در نهايت، غضب خداوند می شود و گناهان صغيره در صورت استمرار به گناهان كبيره تبديل می شوند."


فروردین ماه نیز راهپیمایی تحت عنوان "ندای عصمت " در قم برگزار شد که شرکت کنندگان در آن خواستار برخورد حکومت با بد حجابی بودند.


گروهی خاص به دنبال بد حجابی هستند


اما از سوی دیگر این بار بد حجابی بانوان به خود آنها و اعتقاداتشان نسبت داده نمی شود و سخن از این است که گروهی خاص به دنبال این هستند که بانوان بد حجاب در جامعه حضور یابند.


احمدی نژاد در سخنانی گفت: " دشمنان با برخی اقدامات تبلیغی و جوسازی ها در صدد تخریب پاکی و ایمان جوانان هستند و می خواهند عده ای را با ظاهر نامناسب در جامعه راه بیاندازند و پس از برخورد با آنها تبلیغ کنند که در ایران با جوانان برخورد می شود و خمودی و یاس را در بین جوانان بوجود بیاورند."


کشف باند بد حجابی


از سوی دیگر برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت ارشاد خبر از این داد که باند مروج بد حجابی را  کشف کرده اند .


حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در جلسه با اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی، از شناسایی و دستگیری برخی شبکه های فساد اجتماعی و فرهنگی از سوی وزیر اطلاعات خبر داد.


وی خاطرنشان کرد: شبکه ای که برخی از خانم های معلوم الحال را برای تظاهر به بدحجابی و بی حجابی با پرداخت مبالغی به شهر قم می فرستاد و سپس به تهران بازمی گرداند، شناسایی و دستگیر شدند.


اجرای طرح عفاف


احمدی نژاد نیز که پیش از این قانون حجاب و عفاف را در آذر ماه سال 1387 تعطیل کرده بود ،در اردیبهشت امسال دولتش را موظف کرد که این طرح را اجرا کنند.


مصطفی محمد نجار در اردیبهشت ماه اعلام کرد : " با توجه به اولويتي‌ كه در اين زمينه مطرح شده است، ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي و حجاب و عفاف را داشتيم كه هفته گذشته نيز جلسه‌اي را برگزار كرديم و در اين خصوص برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در حال انجام است كه امسال انجام خواهد شد."


درگیری میان دانشجویان


به دنبال تمام این واکنش ها در دانشگاه تهران میان دانشجویان در گیری به وجود آمد و عده ای از دانشچویان خواستند که به کسانی که حجاب را رعایت نکرده اند تذکر بدهند که موجب درگیری میان آنها شد .


به دنبال این اتفاق مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد : " باید برای دانشگاهها تبیین شود که در دانشگاهها مسئولینی مشخص شوند که با بدحجابی برخورد کنند."


طرحی برای مبارزه نداریم


پلیس تهران آذر ماه 1388 خبر از این داده بود که طرحی برای مبارزه با بد حجابی ندارند . سردار رجب‌زاده درباره خودروهای گشت ارشاد گفته بود، نوشته گشت ارشاد را کنده‌ایم چون نیازی به بزرگ‌نمایی و فضاسازی برای این موضوعات نیست.


عزیزالله رجب‌زاده گفته بود : " زمانی که وضعیت جامعه از حالت عادی خارج شود، برای بازگرداندن آن وضعیت به حالت معمولی باید از نیروها و توان زیادی استفاده کرد تا به حد نرمال برسد. یک زمانی بدپوششی و موضوع اراذل و اوباش به این مرحله رسیده بود که طرحی انجام شد. در حال حاضر وضعیت به حالت عادی رسیده و نیاز به انجام این‌گونه طرح‌ها نیست."


برنامه ای ویژه داریم


اما سردار رادان چند ماه بعد از این اظهارات خبر از این داد که از نیمه دوم فروردین ماه پليس برنامه‌‏هاي ويژه‌‏اي را در موضوع بدحجابي و مفاسد اجتماعي اجرا خواهد كرد.


وی اعلام کرد : " نيروهايمان را آماده كرده‌ايم تا با هر اقدامي كه مخل امنيت عمومي باشد، مقابله كنند."


احمدی نژاد و بد حجابی


احمدی نژاد نیز که در انتخابات نهم ریاست جمهوری اعلام کرد مشکل کشور بد حجابی نیست ، در اردیبهشت دو سال بعد نیروهای انتظامی با رضایت و تائید وی گشت های ارشاد را روانه خیابان ها کردند تا با بد حجابی با مصداق خودشان مبارزه کند.


خبر ها حکایت از این دارد که رییس دولت دهم می خواهد در یک برنامه تلویزیونی حضور بیابد و از جوانان بد حجاب در خواست کند که حجابشان را رعایت کنند

.
او می خواهد در خصوص نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب با مردم به خصوص جوانان سخن گفته و ابهامات موجود برای اجرای کامل این طرح را از بین ببرد.


این آخرین را هکار رئیس جمهوری خواهد بود که مردم در خصوص حجاب از او و معاونانش حرف های ضد و نقیض فراوانی شنیده اند و بعید است یکبار دیگر پای سخنانش بنشینند تا در این خصوص چیزی بگوید.


اگر می آمد


اما اگر سال گذشته جریان انتخابات به سوی دیگر کشیده می شد و حالا میر حسین موسوی ریاست دولت  دهم را بر عهده داشت ، شاید دیگر ایران شاهد طرح های ضربتی برای انجام یک کار فرهنگی و ریشه ای نبود

چرا که میر حسین موسوی معتقد بود : " مسائلی که مربوط به مسائل اجتماعی است باید با تکیه بر مزیت های اجتماعی بر اعتقادات و اعتماد به مردم حل و فصل شود و برخوردهای خشن اثر مثبتی ندارد. در جریان این برخوردها ممکن است سوءنیت هایی نیز اتفاق بیفتد و این ها به حساب نظام گذاشته شود